De optimale voorbereiding voor je wiskunde examen.

Voor veel leerlingen is het wiskunde examen een spannend examen. Het voorbereiden ervan gaat dan ook vaak gepaard met veel uren ploeteren, laat naar bed en veel stress. Maar wat is nou een optimale voorbereiding voor je examen?

 

Wij als docenten van examentrainingen hebben hier de volgende ideeën bij.

 

Theorie op een rijtje

Zorg allereerst dat je overzicht hebt op de stof. Maak een soort samenvatting van de stof met daarin de formules, welke formule je wanneer gebruikt, belangrijke wiskundige termen met definities en belangrijke voorbeeldsommen. Een samenvatting maken van de stof kan op verschillende manieren. Je kunt zelf aan de slag gaan met het boek. Dit is heel effectief, omdat je datgene wat je zelfs samenvat ook meteen voor een heel groot deel in je opneemt, zodat je het daarna vaak alleen nog door hoeft te lezen. Veel methodes hebben ook een samenvatting van de stof in het laatste boek staan. Let er wel op dat je zo’n samenvatting wel echt meerdere keren moet lezen om alles goed tot je door te laten dringen. En ten slotte kun je de stof ook op een rijtje zetten door een examentraining te volgen, bijvoorbeeld bij Wiskundebrein. Als je namelijk de stof goed op een rijtje hebt en de structuur goed doorziet, dan blijkt dat je voor wiskunde niet zo veel hoeft te leren. En dan begint het oefenen. Zorg wel dat je voor een training kiest waar je les krijgt van echte docenten. Dat is niet overal het geval. bij ons in ieder geval wel.

 

Veel examensommen oefenen

Na het leren van de theorie ga je eerst per onderwerp examensommen oefenen. Achterin sommige schoolboeken staan al examenopgaven op onderwerp. Anders is dit ook te vinden in de examenbundel of op www.wiskunde-examens.nl. Ook in examentrainingen komt dit uitgebreid aan bod. Als je per onderwerp oefent, dan zie je ook dat een bepaald soort vragen steeds weer terugkeert. Zo zul je bijvoorbeeld zien dat je bij differentiëren vaak een raaklijn moet opstellen of een maximum of minimum zult moeten bepalen. Maak na het oefen per onderwerp ook een heel examen. Kijk dit zelf na en bekijk of je begripsfouten of slordigheids fouten hebt gemaakt. Zijn dit begripsfouten, dan moet je dat onderdeel van de stof dus nog vaker oefenen. Zijn het slordigheids fouten, zoals afrondingsfouten, eenheden vergeten, berekening niet volledig, de halve vraag beantwoord, bedenk dan van te voren hoe je dit soort fouten in het vervolg gaat voorkomen. Een mooi lijstje om je aan te houden op je examen is het volgende:

  1. Lees de vraag
  2. Lees de vraag nog eens en noteer of arceer belangrijke getallen en gegevens
  3. Beantwoord de vraag. Schrijf je berekening op. Dit doe je door eerst op te schrijven wat je berekent, dan een berekening op te schrijven en vervolgens het antwoord erachter te zetten. Rond tussendoor niet af, dus reken door met ANS op je rekenmachine.
  4. Zet achter je antwoord de juiste eenheid
  5. Controleer of je de vraag volledig hebt beantwoord. Soms worden er meerdere vragen in één gesteld.

 

 

Op tijd stoppen met oefenen

In je slaap verwerk je heel veel van wat je overdag hebt meegemaakt. Ook stof die je geleerd hebt op een dag wordt verwerkt. Daarom presteer je na een nachtje slapen vaak beter dan dat je meteen na het leren op de dag zelf een examen zou maken. Dat betekent ook dat als je slaap tekort komt, je de stof van de vorige dag minder goed hebt verwerkt. Als je dus tot midden in de nacht door leert, ben je dus niet alleen moe, maar heb je de geleerde stof ook minder goed verwerkt. Bovendien neem je op een gegeven moment ook niet meer op en kun je dus inderdaad beter gewoon gaan slapen.

 

Nadat je stopt met oefenen

Lees als allerlaatste na al het oefenen en voor het slapen gaan nog even je samenvatting door. Zo wordt die hele brei van sommen die je urenlang achter elkaar hebt geoefend weer overzichtelijker en valt alles weer op zijn plek in je hersenen. Wiskunde is een vak met structuur en overzicht. Deze moet je steeds weer zien terug te vinden. Ga niet vlak van te voren nog te veel nieuwe sommen oefenen, maar focus op het overzicht.

 

Goed eten en drinken

Neem genoeg pauzes en zorg voor voldoende eten en drinken. Je concentratie gaat sterk achteruit als je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Zorg ook voor gezond eten en vooral niet te veel suiker. Suiker zorgt even voor extra energie, maar brengt je een uurtje na het consumeren ervan juist in een suikerdip. Je lichaam schreeuwt dan alweer om nieuwe energie. Je kunt beter iets eten wat langer verzadigt, zoals groente, fruit, langzame koolhydraten, eiwitten en gewonde vetten.

 

Vlak voor je examen

Hoe zorg je dat je niet te veel gaat stressen voor je examen. Dat is niet altijd voor iedereen even makkelijk, vooral bij een examen. Dit doe je niet iedere dag. Je kunt natuurlijk ademhalingsoefeningen doen vlak voor je examen, om rustig te worden. Maar een hele mooie tip die ik las in een boek over faalangst de baas worden, is dat je die spanning juist als het ware moet omarmen en er niet te bang voor moet zijn. Een dosis gezonde spanning is nodig voor de juiste focus en om goed te presteren. te veel spanning kan juist tegen werken. Maar hoe banger je bent voor die spanning, hoe meer hij tegen je zal werken. Zie die spanning dus juist als iets wat jou kan helpen op een toets en wees er niet te bang voor als deze op komt zetten. Zelf was ik juist altijd heel helder voor een toets. Ik zag als het ware de hele stof in een soort mindmap voor me. Focus vooral niet meer op datgene wat je lastig vindt, maar zie voor je wat je allemaal weet en besef dat een groot deel van de vragen hier ook over zal gaan. Vertrouw op wat je allemaal wel kan. Bedenk ook dat veel scholen de schoolexamens lastiger maken, zodat je het examen aan kunt. Heb jij dus een redelijke score voor de SE’s gehaald, dan is de kans heel groot dat je het examen aan kunt.

 

Zet hem op deze week lieve leerlingen van het VMBO, de havo en het vwo!

 

 

Please follow and like us:
Hoe bereid je een examen voor?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *